ΤΕΧΝΗ

Παρά τις αλλεπάλληλες καταστροφές και λεηλασίες που υπέστη το νησί, οι ανασκαφές έφεραν στο φως σειρά από γλυπτά που αντιπροσωπεύουν την αρχαϊκή, κλασική και ελληνιστική τέχνη της Σάμου. Πολλά είναι επίσης και τα ρωμαϊκά γλυπτά. Παράλληλα βρέθηκαν, ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια, άπειρα αγγεία και έργα μικροτεχνίας που, εκτός από την Σάμο και τον ελλαδικό χώρο, προέρχονται και από περιοχές όπως η Συρία και Εγγύς Ανατολή, η Αίγυπτος και η Κύπρος, αλλά και από μακρινούς τόπους όπως η Ισπανία και ο Εύξεινος Πόντος. Όλα δείχνουν τη μεγάλη ακμή, οικονομική και καλλιτεχνική, της Σάμου κατά τους αρχαϊκούς  ιδιαίτερα χρόνους και την σχέση με απόμακρες περιοχές της Μεσογείου. Μοναδική είναι η συλλογή χάλκινων αντικειμένων του Μουσείου Σάμου, ιδιαίτερα οι χάλκινες κεφαλές γρυπών που στόλιζαν μεγάλους αναθηματικούς λέβητες. Εξαιρετική σημασία έχουν επίσης τα ξύλινα αγαλματίδια και εξαρτήματα επίπλων που σώθηκαν όπως και τα ελεφαντοστέινα γλυπτά ανάμεσα στα οποία ο μικρός Κρητικός χορευτής, εξάρτημα μουσικού οργάνου, το πλακίδιο με τον φόνο της Μέδουσας από τον Περσέα και η σειρά από χάλκινα αγαλμάτια με την μορφή κούρου ή κόρης.

  Τα έργα μνημειακής πλαστικής από τα αρχαϊκά χρόνια, που βρέθηκαν στο Ηραίο και στην περιοχή της αρχαίας πόλης, συγκεντρωμένα στα μουσεία της Σάμου και του Πυθαγορείου και στις αποθήκες του Ηραίου, δίνουν ολοκληρωμένη εικόνα  της φυσιογνωμίας της πλαστικής του νησιού. Χαρακτηριστικά της τέχνης της Σάμου είναι η πλούσια, πολλές φορές <λιπαρή> σάρκα, οι μαλακές μεταβάσεις από την μια επιφάνεια στην άλλη, η γλυκύτητα  της έκφρασης του προσώπου, αλλά και η στερεότητα στη δομή του έργου. Την πορεία της τέχνης δείχνουν έργα μεγάλων γλυπτών, όπως η θαυμάσια Ήρα που ανέθεσε ο Χηραμύης και η δίδυμη αδερφή της που βρέθηκε τελευταία στο Ηραίο, το μοναδικό σύνταγμα του Γενέλεω με τις όρθιες μορφές της Φιλίππης και τις Ορνίθης, την καθιστή μητροπρεπή Φίλεια και τον μισοξαπλωμένο πατέρα που το όνομά του δεν σώθηκε ολόκληρο, ο κολοσσικός κούρος (με ύψος περίπου 5 μέτρων) που βρέθηκε το 1980, ένας από τους πολλούς κολοσσούς που είχαν στηθεί στο σαμιακό ιερό, ο κούρος που αφιέρωσε ο Λεύκιος στον Απόλλωνα, ο καθιστός Αιάκης, αλλά και οι θαυμάσιες ανθεμώτητες επιτύμβιες στήλες και ένα πλήθος γλυπτών.

  Την κλασική εποχή στην Σάμο εκπροσωπεί το θαυμάσιο μεγάλο γλυπτό στο Μουσείο Σάμου με την καθιστή θεοπρεπή γυναικεία μορφή και τον γυμνό νέο, καθώς και το μικρό κεφάλι με τις Πολυκλείτειες επιδράσεις που βρέθηκε τελευταία στο Ηραίο. Το πιο γνωστό όνομα μεγάλου γλύπτη από την Σάμο στις πρώτες δεκαετίες του 5ου π.χ. αιώνα είναι του Πυθαγόρα.

ΠΥΘΑΓΟΡΑΣ Ο ΣΑΜΙΟΣ (580-500 π.χ.)

Φιλόσοφος από την Σάμο. Για να αποφύγει την τυραννία του Πολυκράτη έφυγε από την Σάμο και εγκαταστάθηκε στην Κάτω Ιταλία, στην πόλη Κρότωνα. Εκεί ανέπτυξε δράση φιλοσοφική. Για να πετύχει την θρησκευτική και ηθική μεταρρύθμιση της ζωής ίδρυσε αριστοκρατικό σύνδεσμο, τα μέλη του οποίου είχαν την βασική υποχρέωση να υποτάσσονται απόλυτα στην κοινή του φιλοσοφική πορεία. Η φιλοσοφική θεωρία του Πυθαγόρα υπήρξε πραγματική επανάσταση. Μια υλική μάζα δεν μπορεί να είναι αρχή των «όντων». Ότι είναι υλικό φθείρεται και δεν είναι αιώνιο. 

 

 Η Σάμος είναι ένα  καταπράσινο νησί, συνδυάζει βουνό με θάλασσα, έχει μεγάλη τουριστική ανάπτυξη. Οι ξενοδοχειακές μονάδες καλύπτουν όλα τα γούστα των επισκεπτών. Σας συμβουλεύω να την επισκεφτείτε.  

                                                                                                       

Βιβλιογραφία: Πάπυρος Λαρούς Μπριτάννικα    Τόμος: 53 
Σχολική Εγκυκλοπαίδεια                Τόμος: 9

Στρατής Βασιλάκης Β1

Επιστροφή    Προηγούμενη σελίδα