Γεια σας και πάλι. Τι κάνετε; Ελπίζω να έχετε ξεκουραστεί από το προηγούμενο ταξιδάκι διότι τώρα είμαστε έτοιμοι για πιο δυνατές συγκινήσεις με ένα τρελό-τρελό weekend στην όμορφη Ήπειρο για να μάθουμε σιγά-σιγά τις ατέλειωτες και άγνωστες ομορφιές του τόπου μας. Της ΕΛΛΑΔΑΡΑΣ  μας. Σας δίνω 5 μονάχα λεπτά για να ετοιμαστείτε γρήγορα να φύγουμε διότι δεν είναι πρέπον να αργήσουμε γιατί θα χάσουμε το λεωφορείο και άδικα τα εισιτήρια που σας έχω βγάλει, άδικα όλα. Ωχ κορνάρει το λεωφορείο, τρέχτε γιατί ο οδηγός θα φωνάζει, δεν φτάνει που τον ξεσηκώσαμε μέσα στο χιόνι και στο κρύο αργούμε κιόλας. Δε πάει να φωνάζει……αφού θα περάσουμε εμείς ωραία παρεούλα. LETS GO………. Πάρτε τα κασκόλ και τα γάντια σας και…..μπρρρρρρρ (καλέ κάνει κρύο) πάμε.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Το όνομα Ήπειρος είναι παραφθορά της λέξης Άπερος, Άπερος, σημαίνει απέραντη, μεγάλη χώρα και κατ’ επέκταση στεριά. Δόθηκε από ελληνόφωνους θαλασσοπόρους σε αντίθεση προς τη θάλασσα και τα Ιόνια νησιά. Οριζόταν από τον Αμβρακικό κόλπο(νότια), από τις οροσειρές της Πίνδου και του Γράμμου (δυτικά) και από το όρος Ιβάν έως τα Ακροκεραύνια όρη(βόρεια).

ΙΣΤΟΡΙΑ

 Οι πρώτες ενδείξεις ανθρώπινης παρουσίας ανάγονται στο 40000 π.Χ, ενώ η Ήπειρος κατοικήθηκε μεταξύ του2500 και του 2100π.Χ. από τους Πρωτοέλληνες, οι οποίοι αργότερα μετανάστευσαν στην νότια Ελλάδα Και εγκαταστάθηκαν στην περιοχή όπου έλαμψε ο μυκηναϊκός πολιτισμός. Κατά  την αρχαιότητα η Ήπειρος κέντριζε το ενδιαφέρον του πανελληνίου λόγω του μαντείου και του ιερού της Δωδώνης, που ήταν αφιερωμένο στον Δία, αλλά και του Νεκρομαντείου της Εφύρας (Θεσπρωτία), όπου οι ζωντανοί έρχονταν σε επικοινωνία με τις ψυχές των νεκρών. Στις εκβολές του ποταμού Αχέροντα οι αρχαίοι Έλληνες τοποθετούσαν τη μία από τις τρεις πύλες του Άδη.

Η ΤΟΥΡΚΟΚΡΑΤΙΑ στην Ήπειρο διήρκεσε από το 1430 έως το 191. Παραχωρήθηκαν προνόμια και οι υπόδουλοι διατήρησαν την ταυτότητα τους. Ανάλογα προνόμια παραχωρήθηκαν στα Ζαγοροχώρια, τα οποία υποχρέωναν κάθε χρόνο να στέλνουν άνδρες στην Κωνσταντινούπολη για να φροντίζουν τα άλογα και τις άμαξες του Οθωμανικού στρατού για ενάμιση μήνα.

Το πιο επαναστατικό τμήμα της περιοχής ήταν οι Σουλιώτες. Στις 12 Δεκεμβρίου του 1803 συνθηκολογήθηκαν με τον Αλή Πασά και εγκαταλείψαν το Σούλι χωρισμένοι σε φάλαγγες. Μία από αυτές που κατευθυνόταν στο Ζάλογγο περικυκλώθηκε από τους τούρκους και για να αποφύγει την αιχμαλωσία πήδηξε από την κορυφή «ΣΤΕΦΑΝΙ ΣΤΟ ΘΑΝΑΤΟ».

Δύο από τους τρεις ιδρυτές της φιλικής εταιρίας ήταν Ηπειρώτες. Ο Νικόλαος Σκουφάς από το Κομπότι της Άρτας και ο Αθανάσιος Τσακάλωφ από τα Ιωάννινα.

ΠΛΗΘΥΣΜΟΣ

Σύμφωνα ,με την απογραφή του 2001 ο πληθυσμός της Ηπείρου ανέρχεται σε 353.820 κατοίκους. Από το σύνολο του πληθυσμού το 4,82% είναι αλλοδαποί (17.067). το 0,18% των κατοίκων της Ηπείρου είναι κάτοχοι διδακτορικού τίτλου, το 555 έχουν πάρει ΜASTER. Το 1/3 του πληθυσμού της περιφέρειας είναι απόφοιτοι του δημοτικού, ενώ 20.014 δηλώνουν ότι δεν γνωρίζουν γραφή και ανάγνωση!!!

ΚΑΙ ΜΙΑ ΣΥΝΤΑΓΗ

Η θεία Κατέσιω περιγράφει τη συνταγή για την περιβόητη ηπειρώτικη κασόπιτα  ή ζυμαρόπιτα ( κασόπιτα τη λένε οι Βλάχοι στην Ήπειρο, από τη λέξη κάσο που στα     βλάχικα σημαίνει τυρί) 

 

 

 

ΟΔΗΓΙΕΣ

 Σε ένα μπολ ανακατεύουμε

1 κιλό νερό
   
           1 κεσεδάκι γιαούρτι
                μισό κιλό τριμμένο τυρί φέτα
                2 αβγά
                1 φλιτζάνι λάδι
                 μισό κουτάλι της σούπας αλάτι
                 μισό κιλό αλεύρι

Όταν ανακατευτούν καλά τα υλικά, το μείγμα τοποθετείται στον φούρνο σε ταψί τετράγωνο που το έχουμε αλείψει με λάδι. Ψήνουμε το μείγμα στους 250οC .Κατά τη διάρκεια του ψησίματος προσθέτουμε λίγο βούτυρο. Ύστερα από μισή ώρα περίπου και αφού ροδοκοκκινίσει, είναι έτοιμη.

Η Ήπειρος ονομάζεται χαϊδευτικά και Ελβετία της Ελλάδας. Καλύπτεται από ορεινές εκτάσεις, ενώ τουλάχιστον έξι βουνά έχουν υψόμετρο πάνω από 2.000 μέτρα.

Ο Βοϊδομάτης θεωρείται το μοναδικό ποτάμι στην Ευρώπη με πόσιμο  νερό και πήρε το όνομά του από τη σλαβική λέξη «βόδα» που σημαίνει νερό και τη λέξη «μάτι» που σημαίνει και πηγή νερού.

H χαράδρα του Βίκου είναι μετά το Γκραν Κάνιον η μεγαλύτερη σε βάθος και στενότερη σε πλάτος στον κόσμο. Το βάθος ξεκινάει από τα 600μ. και φτάνει τα 1.200μ.

Σύμφωνα με την παράδοση (κυρίως στην περιοχή των Ζαγοροχωρίων) όταν γαμήλια πομπή διασχίσει ένα ποτάμι, οι οργανοπαίχτες σταματούν να παίζουν ενώ η νύφη και ο γαμπρός κατεβαίνουν από τα άλογα και περνούν το γεφύρι αμίλητοι. Πιστεύεται ότι η στοιχειωμένη ψυχή που είχε θυσιαστεί για το χτίσιμο του γεφυριού, αν έβλεπε πόσο όμορφα είναι στον πάνω κόσμο, θα σταματούσε να το κρατά με αποτέλεσμα να καταρρεύσει το γεφύρι.

«Μα το ψωμί», όρκος των Ηπειρωτών στις ορεινές περιοχές των Τζουμέρκων.

«Τέτοια ώρα ήταν εψές», είναι τα λόγια που σηματοδοτούν την αρχή ενός από τους σημαντικότερους ηπειρώτικους χορούς  το «καγκελάρι» που χορεύεται στις γιορτές της Αγίας Παρασκευής και το Δεκαπενταύγουστο. Ο χορός έχει τις ρίζες του στην Τουρκοκρατία και έχει διπλά συμβολικό χαρακτήρα. Από τη μια αποτελούσε αφορμή να ανταλλάσσονται μηνύματα μεταξύ των κατοίκων –στην Τουρκοκρατία απαγορεύονταν οι συγκεντρώσεις- ενώ από την άλλη ήταν ευκαιρία για τους άντρες και τις γυναίκες να ιδωθούν και να αγγίξει ο ένας τον άλλον.

«Ντύνω το γουρούνι». Φράση που χρησιμοποιούσαν οι Ηπειρώτες όταν κατάφερναν να πουλήσουν στους κατοίκους του χωριού όλα τα μέρη του γουρουνιού που επρόκειτο να σφάξουν. Λόγω φτώχειας οι ιδιοκτήτες του ζώου έπρεπε να βρουν     αγοραστή  για τα κομμάτια που θα απέμεναν, διαφορετικά δεν το έσφαζαν.

      Από την παραμονή των Χριστουγέννων έως τα Φώτα οι άνθρωποι δεν έπρεπε να βγαίνουν έξω τη νύχτα ούτε να απαντούν στο κάλεσμα κάποιας φωνής, γιατί τα παγανά τους έπαιρναν τη φωνή. Το βράδυ της παραμονής των Φώτων άδειαζαν όλα τα δοχεία με νερό, για να τα γεμίσουν την επόμενη όταν ήταν πλέον αγιασμένα.

       Ο γάμος είχε ιδιαίτερη σημασία για τους Ηπειρώτες. Το προξενιό γινόταν εν γνώσει τριών μόνο προσώπων. Του πατέρα του γαμπρού, ο οποίος ζητούσε στις περισσότερες φορές τη νύφη από τον πατέρα της, και του προξενητή, εχέμυθου προσώπου από την πλευρά του γαμπρού. Αν υπήρχε συμφωνία μόνο τότε το μάθαιναν και οι υπόλοιποι

Επιστροφή    Επόμενη σελίδα    Φωτογραφίες